تعديل

السبت، 29 ديسمبر 2012

ألمانيا حلم الصفوة الجزء الاول


كنت في الكورنيش  والجو خريف والمكان مش زحمة قوى ومن قدماك البحر يا معلم  وخلفك صوت العربيات المسرعة تحسسك انها بتخترق حاجز الصوت  .... المهم وانا بستمتع بصوت الموج اتفجئت  بصوت بينادى عليا بصيت  ...... مين ........ بشمهندس خالد!!!!
(  بشمهندس خالد كان واحد من اصدقائى الثانوية  وصديق العيلة...... من فترة ما شفتهوش  اتخرج من هندسة 2010 والمفروض انه كان يحضر للماجستير أويسافر ألمانيا في بعثة او منحة لانه من صغره وهو متفوق  لكن الجيش حطم أحلامه على صخرة الواقع )
انا بتكلم عن البشمهندس خالد عشان حلمه الكبير انه يطلع من مصر متخذ نفس المنهج بتاعى في الهجرة من مصر وعمل خطة محكمة وواقعية ومحددة بوقت للسفر الى ألمانيا تعالى نشوف هو بيعمل ايه؟
بعد ترحيب وسلامات اتكلمنا عن كل واحد وبيعمل ايه في حياته المهم عرفت منه اول خطوة للسفر الى ألمانيا ..... طبعا لازم تكون عارف لغة البلد   ..اكيد .... طيب ايه احسن مكان تتعلم منه ألمانى ؟ مش بس كده... يكون مصدر موثوق منه ومن امتحانته المعتمدة من السفارة الألمانية  ؟


مركز جوته الالمانى  !!!! وده عنوانه
١٣ شارع حسين واصف ، ميدان المساحة – الدقي
قسم دراسة اللغة وقسم التعاون التربوي التعليمي للألمانية

اضغط هنا لمعرفة وسائل الاتصال بالمركز 

اضغط هنا عشان تعرف مواعيد وأسعار الكورسات
مش بس مركز تعليم ألمانى لكنه مركز ثقافي و يقدم معلومات عن الحياة الثقافية و الاجتماعية و السياسية في ألمانيا. غير ان اللى هيروح المركز هيستفيد كتير جدا فوق ما يتصور من الأنشطة الثقافية 

 كمان المركز بعد الدراسة فيه لمدة سنة  بيعطى لك خطاب توصية  لو انت عايز تكمل دراسة في  جامعة ألمانية ده لو انت طالب ملتزم ومتفوق عندهم.......  جامد مش كده؟؟؟ وكمان ممكن تقابل ناس وتتكلم معاهم عشان تقدر تمارس الالمانى  كمحادثة وتعرف عن الحياة في ألمانيا شكلها ازاى واسرار كتير مش هتعرفها الا لما تروح هناك

نستكمل في موضوع تانى عن الحياة في ألمانيا والدراسة والعمل

0 التعليقات:

إرسال تعليق

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More